torsdag den 31. januar 2013

Verdens bedste brombærkage



Som lovet i mandags, får I nu opskriften -
 på den lækreste brombærkage

Jeg spiser næsten aldrig kage, men i lørdags var en undtagelse. Sørens søde mormor, serverede den lækreste brombærkage - som jeg blev nødt til at få opskriften på ;) 

En opskrift jeg med glæde vil give videre.......
Ingredienser:
2 æg
2 dl. sukker  
2 dl. hvedemel
100 g. magarine
1 tsk. bagepulver
1 tsk. vaniljesukker
200 g. frosne brombær

Fremgangsmåde:

1. Tag de frosne brombær (2-3 dl.) op af fryseren, 
og lad dem tø halvt op
2. Smelt magarinen og bland alle ingredienserne sammen 

3. Rør dejen, indtil dejen er fin og glat

4. Få dejen op i en form (1.5 l)

5. Fordel brombærerne oven på dejen 

 Hvis man laver en dobbeltportion, passer mængden til en form på 30x22 cm. 

Kagen bages nederst i ovnen 
ved 175 grader
i 25-30 minutter

Lad kagen afkøle og pynt den evt. med flormelis

Serveres evt. med flødeskum

Kagen kan med fordel fryses

---------------------------------------------------------
Velbekomme ;)

(og ha´ en dejlig weekend)


36 kommentarer:

  1. Årh, den ser godt nok god ud - elsker bærkager!

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. ..... Den smager bare så godt Anne, :P jeg er også mest til bærkager/ tærter... De er dejlig friske ;)

      Slet
  2. kan man også lave den med friske bær?

    SvarSlet
  3. Den er super god - mange tak for den opskrift; det er ikke sidste gang jeg har lavet den. Havde plukket friske bær med min drenge, så det var dejligt at det var anstrengelserne værd :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at opskriften faldt i god jord :) og bær-jagt med ungerne er altid en succes!

      Slet
  4. Tusinde tak for den dejligste opskrift som oveni købet er hurtug at røre sammen og smager skøn også på 2. og 3. dagen (hvis der er mere tilbage...) - jeg har nærmest ikke bagt andre siden brombærhøsten gik igang :-) Den har vagt glæde med både brombær, friske blåbær, frossen bærblanding - hos familien, kollegaerne og i vuggestuen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Maria,
      Selv tak! :) Det glæder mig at opskriften kan bruges - og at den har spredt glæde i omgangskredsen! Kh Katirne

      Slet
  5. Smid 50 g marcipan i, så bliver den endnu bedre ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak for et godt tip - det vil jeg helt sikkert prøve :) kh Katrine

      Slet
    2. Lækker og nem kage ☺

      Slet
  6. Passer en portion dej til et almindeligt tærtefad?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det vil jeg også gerne vide ...

      Slet
    2. Der går lige 1,5 liter i min tærteform, men hvis den nu hæver ud over kanten,

      Slet
  7. Hej Sisse og Marianne.

    Her bager jeg den i et almindelig tærtefad - kagen hæver ikke specielt meget.

    Kh Katrine

    SvarSlet
  8. Tror du, man kan bruge rørsukker i stedet for alm. hvidt?
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det tror jeg bestemt man kan... Måske den tilmed kommer til at smage bedre! Kh

      Slet
  9. SUPERLÆKKER! Den vil jeg lave med andre bær også. TAK.
    Passede også fint i almindelig tærteform og med rørsukker.

    SvarSlet
  10. Smager rigtig godt hvis man kommer lidt mandelmel i

    SvarSlet
  11. Det er en super lækker kage, men bagetiden stikker helt af hos mig. Efter 30 min er kagen stadig helt flydende. Den skal mindst have det dobbelte. Andre der oplever det?

    SvarSlet