lørdag den 25. august 2012

TRO, HÅB og KÆRLIGHED




Go´lørdag morgen... søde læsere

Idag vil jeg lige vise jer lidt billeder fra mit besøg igår på HEART - Herning Museum of Contemporary Art.


Igår eftermiddags, da jeg havde fået fri fra skole og var på vej mod Odense, nåede jeg lige at besøge museet sammen med min søde veninde Vickie, hvor Jacob Holdt udstiller sine spektakulære Amerika-billeder. Jeg beklager billedernes kvalitet - men mit spejlrefleks og nye compact kamera, havde jeg glemt hjemme på Fyn. 


Udstillingen hedder Tro, Håb & Kærlighed

Gennem ca. 160 fotografier fortæller Jacob Holdt, historien om bagsiden af den Amerikanske Drøm. Udstillingen ”Tro, Håb og Kærlighed. Jacob Holdts Amerika” stiller publikum over for fotografens konfronterende og hjertegribende billeder, af hans Amerikarejser fra 1970’erne op til i dag, der skildrer USA råt for usødet.



Tro, Håb og Kærlighed – Jacob Holdts Amerika
10. februar – 26. august 2012







Kraftfulde fotografier, der fortæller historien om USAs bagside set gennem Holdts linse. Billederne portrætterer storbymennesker i rå ghettoer, narkomaner på gaden og livet i modgang, men samtidig favner de den tro, det håb og den kærlighed, som også karakteriserer den sociale virkelighed, der er til stede blandt den amerikanske befolkning.













Jacob Holdt (f. 1947) blev i 1970’erne kendt for bogen og lysbilled foredraget Amerikanske Billeder, som han rejste rundt med overalt i Danmark. Vagabonden har bevæget sig steder kun de færreste tør betræde, og han har taget billeder, som for mange beskuere er blevet en øjenåbner, der dokumenterer USAs skyggeside. Fotografierne og historierne er skabt i kraft af manden bag kameraet, der med en næsten barnlig grænseløshed har bragt sig selv i usædvanlige situationer og etableret nære forhold til særlige skæbner. Fortællingerne vakte opsigt i sin tid og gør det stadig i dag, hvilket også hans nyeste fotografier viser med al tydelighed.








HEART viste også filmen ”Holdt!”, som går bag om fotografen og nogle af de amerikanere, han er kommet tæt ind på livet af. Filmen er produceret af Copenhagen Film & TV i 2009 og har en varighed af 25 min. Selvom jeg har oplevet Jacob Holdt live (op til flere gange), så var filmen virkelig interessant - på sin helt egen måde.




Ingvar Cronhammar´s udstilling "Heart of Darkness", var desværre taget ned - men jeg så dog et par, af hans specielle installationer. 



I kan lige nå det endnu ;)
Alt i alt - en fantastisk udstilling som jeg er meget tilfreds med, at have fået set, inden den bliver taget ned på mandag...-

Nu vil jeg se frem til ferniseringen " Socle du Monde-biennale" 

Biennalen hvor du er i centrum - går i luften d. 15. september 2012 under titlen INVOLVER, og forberedelserne er allerede i fuld gang.  
  

Socle du Monde 
Socle du Monde 2012 - INVOLVER 
15.09.12 - 06.01.13 



 Socle du Monde er et punktnedslag i tiden, som refererer til netop det øjeblik, hvor værket af samme navn blev skabt. Skulpturen, der tog form som en sokkel smedet i jern, blev til i et samarbejde mellem tekstilfabrikanten Aage Damgaard og den italienske konceptkunstner Piero Manzoni.Netop den relation er sidenhen blevet opskriften på konceptet bag Socle du Monde- biennalen: en kunstner og en virksomhed går sammen om at fremstille et værk. 

Tilbage i 2002 blev Socle du Monde-biennalens kerne og formål formuleret og beskrevet som ”et laboratorium der undersøger, hvad der sker, når kunsten og erhvervslivet samarbejder”. Med INVOLVER skærpes denne profil og samarbejde bliver til dobbelt involvering af virksomhed og publikum.
  


Nu vil jeg smutte på arbejde..... 


HA´EN SKØN LØRDAG :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar