søndag den 3. juni 2012

SKAGEN GULD - tur på museum


Idag er det søndag, og det betyder også stor " museumsdag". Jeg har efterhånden besøgt mange museer igennem tiden. Jeg har selvfølgelig været på flest her i Danmark, men specielt i Berlin og Paris, har jeg besøgt nogle meget meget spændende steder. 

Et af de museer jeg besøger mest, må være SKAGEN MUSEUM.

 Her står jeg ude foran museet
...museets fine gårdhave

I efteråret var jeg på weekendtur i sommerhuset (mine forældre har et sommerhus i Skagen )Det var jeg sammen med min søde farmor og forældre. Her tilbragte vi søndagformiddag, på Skagens museum. Udstillingen hed, SKAGEN GULD, og tog udgangspunkt i privatejede værker. 

Skagensmalerne var en en skandinavisk kunstnerkoloni, som bosatte sig i Skagen for at male det helt specielle lys, som siges at eksistere dette sted. Deres kunstneriske produktion kendetegnes af realistiske friluftsmalerier i rige farver. 

Skagensmalernes kunst var mest naturlige billeder, dvs. billeder af naturen og af almindelige dagligdags gøremål. Skagensmalerne er mest kendt for at have malet billeder af fiskernes dengang hårde og farlige liv. Nogle af de mest kendte skagensmalere er, nævnt i alfabetisk rækkefølge: Anne Ancher, Carl Locher, Christian Krohg, Helga Ancher, Holger Drachmann, Laurits Tuxen, Michael Ancher, Oscar Björck, P.S. Krøyer. 
Skagensmalerne var en del af det moderne gennembrud (ca. 1870-1900). 

Mange af kunstnerne boede i perioder på Brøndums Hotel. En del af betalingen for opholdet foregik ved at skænke hotellet et kunstværk. 

De har efter megen research, fundet frem til den lidt skarpe gulefarve på væggene. Farven skulle eftersigende fremhæve værkerne på bedste 
Det var utroligt at opleve alt det "guld", der var gemt i det private


Min søde mor

Museet er forholdsvis stort.. mange rum


Det var lidt billeder fra Skagens museum....


Måske det har inspireret jer derude - til at tage en tur på museum ;) 


RIGTIG GOD SØNDAG TIL JER ALLE 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar